söndag 6 april 2008

Pionjär 08; gudstjänst med New Life

Idag var sista dagen på Pionjär 08. Efter ett inspirerande morgonseminarium om bönens betydelse i församlingsplantering var det dags för söndagens gudstjänst tillsammans med församlingen New Life. Fikat står redan på borden när vi kommer in i lokalen, men vi ska inte fika än får jag veta. Lokalen fylls snabbt. De flesta får plats runt borden, men många får ta stolar längs väggarna, i bakre delen och på läktaren där inga bord finns. Det är ovanligt fullt idag med både församlingsfolket och pionjärkonferensen. Eveline från Kamerun sätter sig vid vårt bord och vi presenterar oss och hon frågar om vi är nya. Vi berättar vilka vi är och då sjunger hon en liten välkomstsång för oss. Stämningen är hjärtlig och varm.
John van Dinther hälsar välkommen och läser Upp 7:9, "Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer." Och John fortsätter: "Se er omkring. Det är oss det handlar om." Församlingen New Life är en mångkulturell församling med runt 40 olika nationaliteter och när man ser sig omkring förstår man att det är så. Det värmer hjärtat hos en som kommer från Råslätt.
Allting är på både engelska och svenska och nu blir det härlig rockig lovsång med stort band och hög volym (lite i högsta laget kanske för barn och alla med känsliga öron). Sen blir det lite information, vittnesbörd och förbön för teamet som håller på att grunda en New Life-församling i Göteborg.
Efter en sång till är det dags för fika och alla som är där för första gången får det gratis. Man får också ett litet välkomstpaket med en penna, lite godis och information om församlingen. Där läser jag att man ser sina söndagsgudstjänster som familjeträffar snarare än traditionella gudstjänster och det är verkligen så det känns. Efter fikapausen är det dags för undervisning, men då måste jag lämna för att gå till Centralen och ta tåget hem till Jönköping. Jag har haft en fantastik helg med Pionjär 08. Tack alla männsikor i New Life som gjorde så mycket för att vi skulle trivas och känna oss hemma.
Imorgon ska jag avsluta min rapportering från Pionjär 08 med att samla ihop mina intryck och ta ett avstamp mot framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar