måndag 14 juli 2008

Är hela Bibeln Guds ord?

Bibeln är en viktig bok för alla kristna, men hur ska man egentligen se på den? Är Bibeln en blandning av Guds ord och människors tankar eller är hela Bibeln Guds ord? Det finns många olika uppfattningar om Bibeln i vår tid och därför är det viktigt att tänka igenom sin bibelsyn. Här skriver jag lite om hur jag tänker. Kanske kan det hjälpa dig i dina egna funderingar om Bibeln.

Jag tror på Bibeln därför att jag tror på Jesus. Som en efterföljare till Jesus är det rimligt att ha samma inställning till Skriften som han hade. Jesus bekräftar Gamla testamentets böcker (GT) och han förbereder för skrivandet av Nya testamentet (NT). Låt mig ge några exempel.

I bergspredikan säger Jesus att han inte har kommit för att upphäva lagen eller profeterna utan för att uppfylla dem. Han säger också att inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen skall förgå förrän allt har skett (Matt 5:17-18). Jesus tycks bekräfta GT in i minsta detalj. Han visar också att hela GT handlar om honom. I Luk 24:44-47 står det:

"Han sade till dem: "Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna." Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: "Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem."

Man ser hur viktig Skriften är för Jesus. Eftersom den är Guds ord måste den följas (Mark 7:13) och den kommer att uppfyllas (Mark 14:27). "Skriften kan inte upphävas", säger han (Joh 10:35). Jesus menar att det är den helige Ande som talar genom den mänskliga författaren: "David har ju själv sagt genom den helige Ande..." (Mark 12:36).

Jesus förberedde också skrivandet av Nya testamentet genom att utvälja tolv apostlar som fick uppgiften att bevara och föra vidare det Jesus sagt och gjort. Det var apostlarnas undervisning som lade grunden för den kristna församlingen (Apg 2:42). Med tiden blev deras vittnesbörd nedskrivet och mottaget som Guds ord i hela den kristna kyrkan. Några personer utöver "de tolv" (t.ex. Paulus och Jakob) blev accepterade som apostlar och även deras brev lästes som helig skrift. Det är intressant att Lukasevangeliet citeras med orden "Skriften säger" i 1 Tim 5:18 och att Paulus brev betraktas som en del av Skriften i 2 Petr 3:16. Det finns mycket mer att säga om hur Jesus bekräftar GT och förbereder NT, men det här får räcka. För den som vill läsa mer om detta rekommenderar jag två kapitel av Torsten Åhman i boken Motbilden och budskapet (Marcus förlag 2001, sid 42-60).

Bibeln består av 66 böcker, skrivna av ca 40 olika författare under ca 1500 år. Det är människor som skrivit Bibeln, men Jesus säger att den samtidigt är Guds ord och att det är den helige Ande som talar genom texten. Paulus skriver: "Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar..." (2 Tim 3:16). Man kan tala om Bibelns dubbla författarskap. Den är både människors ord och Guds ord. Jag skulle säga att den är 100 % människors ord och 100 % Guds ord. Det är min bibelsyn!

Det kan också formuleras med dessa ord ur Lausannedeklarationen från 1974:

Vi bekräftar vår tro på både Gamla och Nya testamentets gudomliga inspiration, sanning och auktoritet i dess helhet, såsom Guds enda skrivna ord, utan fel i allt som det påstår och det enda ofelbara rättesnöret för tro och liv.

Det är en utmärkt formulering som jag gärna instämmer i.

På den här länken kan du läsa lite mer om hur Stefan Gustavsson svarar på frågan Vad menas med att Bibeln är Guds ord?

8 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet, jag delar din åsikt
    här.
    Finns ett rätt skönt citat som passar.

    E J Young skrev:
    "Bibeln har inte trillat ner fix och färdig från himlen, utan har vuxit fram allt eftersom Gud har handlat med människor och lett somliga av dem att skriva ner vad han uppenbarat för dem, till senare generationers fromma. Det visar oss att Gud faktiskt verkar mitt ibland människorna, och det gör undret med gudomlig inspiration ännu underbarare."

    SvaraRadera
  2. Hej Sleepaz! Tack för din uppmuntran! Och tack för att du länkar hit från din blogg. E.J. Young är en god teolog. Från vilken bok har du hämtat citatet?

    SvaraRadera
  3. Hej. Jag vet inte vilken bok det kommer ifrån men citat kommer från :
    http://www.solascriptura.se/artik.html

    fridens

    SvaraRadera
  4. Jag skulle säga att bibeln är helt människors ord med gudomlig inspiration bakom. Lausannedeklarationen tar jag avstånd från.

    SvaraRadera
  5. Hej Kraxpelax! Välkommen till Barnabasbloggen och kul att du hittat hit. Jag har noterat att vi har olika syn på mycket och jag uppskattar att du kommenterar det jag skriver. Jag tänker fortsätta med ett eller två ytterliggare inlägg om bibelsyn och bibeltolkning.

    SvaraRadera
  6. Jag tror jag är inne lite på samma linje som dig, fast jag är inte helt säker.

    Jag menar att jag ser Bibeln som Guds ord ja, men samtidigt skriven av människor utifrån deras egen kulturella förståelse. Alltså tror jag att det finns det sådant som man måste "skala av" (eller tolka kanske är ett bättre ordval) den kulturella förståelsen för att förstå Guds ord.

    För att ta ett välkänt exempel - Psalm 23: Herren är min herde

    För oss som bor i städer och knappt har någon koll på vad ett får är, än mindre vad en herde gjorde och hur han levde, vad säger detta oss? Okej, jag överdriver något, men skulle David skivit psalm 23 idag så skulle han definitivt använt ett annat begrepp för att illustrera samma sak.

    Detta gör självklart inte betydelsen i det som står mindre sant, men bokstaven kanske behöver tolkas...

    SvaraRadera
  7. Hej Johanna! Välkommen hit. Jag håller med dig helt och hållet. Bibeltexten måste tolkas (alla läsare tolkar medvetet eller omedvetet). Jag kanske skriver ett inlägg om bibeltolkning lite senare.

    SvaraRadera
  8. Hej Jonas Melin! Guds Ord är det viktigaste vi har - "Vi ska ÄTA Guds Ord" står det! Vem gör det? Är det inte som Paulus sa, vi tar till oss efter som "det kliar oss i öronen"!

    När jag började förstå Guds Ord, bad jag Fadern om att inte låta mig vara religiös - utan som Hans Son Jesus! Det värsta som Jesus visste var de religiösa ledarna och de värsta är att de är värre än någonsin! Ordet säger "Om ni bor i mig och jag bor i er, kan ni be om VAD SOM HELST och det skall ske er så! Fader hjälp oss så vi håller fast vid Ditt Ord och inte tillåter någon religiösitet ta över vårt liv! Välsigne vare Dig käre broder!

    SvaraRadera