lördag 15 november 2008

Alla Folk 2008 i Göteborg

Idag har jag varit i Göteborg. Jag var med på den allkristna missionskonferensen Alla folk 2008 i Smyrnakyrkan. Det är en konferens med en imponerande bredd då den arrangeras av 24 olika missionsorganisationer och samfund. Årets tema var "Hela evangeliet - till hela skapelsen - till vilket pris?" Programmet var mycket bra med gudstjänster, seminarier och 18 olika workshops som behandlade alla möjliga frågor.

Själv bidrog jag med att leda en workshop om församlingsplantering. Mission i Sverige är ju också mission. Jag försökte göra en beskrivning av läget i Sverige, skissade lite på nya sätt att vara församling som verkligen fungerar i vår kultur och tog upp några saker som är viktiga att tänka på när man planterar en ny församling. Jag betonade också att församlingsplantering kan vara både att starta nya församlingar på nya platser och att omplantera gamla församlingar som behöver en nystart. Vi hade ett spännande samtal och det kändes inspirerande.

Jag hann också lyssna på seminariet där Magnus Alphonce delade av sina erfarenheter som församlingsgrundande missionär i Mongoliet och i Mellanöstern. Det blev dagens höjdpunkt för mig. Magnus berättelse blev en utmaning att ge sitt liv för evangeliet, för att Gud ska bli ärad bland alla folk och för att människor ska bli räddade. Bland annat ställde han frågan om inte tryggheten blivit en avgud i Sverige. Vi organiserar och planerar våra liv utifrån hur vi kan få det tryggast istället för utifrån Guds rike och evangeliets utbredande. Därför vågar vi inte sätta våra liv på spel för Guds rikes skull. Jag tror att han har rätt i tryggheten är en avgud. Vad tror du?

Uppdatering 18 nov 2008

Idag har Dagen två större artiklar om Alla Folk 2008. En mycket intressant intervju med huvudtalaren Judy Mbugua från Kenya och ett samtal om evangelisation och sociala insatser med missionsledarna Wilgot Fritzon och Göran Sturve.

1 kommentar:

  1. Jag hade gärna varit där. Både på ditt seminarie och Magnus. Jag hörde Mangnus och hans fru berätta om sina erfarenheter från Mongoliet för några år sedan. Mycket inspirerande.

    SvaraRadera