torsdag 13 augusti 2009

Du har övergett din första kärlek

Församlingen i Efesos fick mycket beröm av Jesus. Den var uthållig och hade en god verksamhet. Den slog vakt om den rätta läran och kunde avslöja falska apostlar och andra villoläror. Det var mycket som var bra i församlingen i Efesos, men det fanns också en stor brist. Jesus säger till den: "Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek" (Upp 2:4).

Kärleken hade kallnat i församlingen i Efesos. Jag tror att det är många församlingar i Sverige som kan känna igen sig i den beskrivningen. Det framgår inte i texten om det är den första kärleken till Gud som har övergivits eller om det är kärleken mellan syskonen i församlingen som har svalnat. Troligen är det både och, eftersom de två hänger ihop. Kärleken till Gud och kärleken till bröderna går inte att skilja åt, som Johannes skriver i ett annat sammanhang:

"Om någon säger: "Jag älskar Gud" men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder." (1 Joh 4:20-21)

De senaste dagarnas diskussion på bloggarna om postmodernitet, Brian McLaren och framtidens kyrka har gjort mig både sorgsen och frustrerad. Det är viktiga ämnen att samtala om, men skulle inte bröder och systrar kunna samtala med varandra i en mer kärleksfull ton? Jag är rädd att Jesus säger samma sak till oss: Jag har det emot dig att du har övergett din första kärlek. Utan kärlek till Jesus och till varandra kommer vi inte att vara trogna mot vår Herre, vare sig vi lever i en modern eller en postmodern tid, hur mycket vi än håller fast vid den rätta läran och gör goda gärningar. Därför vill jag omvända mig och söka mig tillbaka till den första kärleken (Läs Upp 2:1-7 för hela sammanhanget).

Jag tycker att Carl-Henrik Jaktlund har skrivit de klokaste kommentarerna i den här diskussionen i inläggen Om att läsa även det som skaver och De postmodernas tystnad.

5 kommentarer:

  1. Risken med internetdiskussioner är att man inte riktigt inser att det är människor vid den andra datorn.
    Nyanser, ironi, humor osv kommer inte lika bra fram i text som i tal. Smileys hjälper inte alltid.
    Samtalsklimatet borde definitivt bli bättre och mitt hopp är att jag - som lite deltagit i diskussionen om McLaren - i detta avseende inte kastar sten i glashus.
    Maningen till omvändelse till den första kärleken är i högsta grad relevant och efterföljansvärd.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Detta var ett fult retorisk grepp du använder dig av.

    Om du tar en titt på Matt 24:12 så ser du kanske att det inte är kärlek till sanningen som gör människor kärlekslösa. Det är inte så att renlärighet och kärlek är motstridigheter, tvärt om- utan någon kärlek för sanningen så har man ej häller inte kärlek för Jesus, har man inte kärlek till Jesus så kan man häller inte älska varandra såsom Jesus vill vi ska älska varandra eftersom Jesu kärlek finns inte i oss.

    "The sin Christ charged this church with, is, not the having left and forsaken the object of love, but having lost the fervent degree of it that at first appeared. Christ is displeased with his people, when he sees them grow remiss and cold toward him. Surely this mention in Scripture, of Christians forsaking their first love, reproves those who speak of it with carelessness, and thus try to excuse indifference and sloth in themselves and others; our Saviour considers this indifference as sinful." Matthew Henry om Upp 2:4

    "Now this, though it was not lost, for the true grace of love can never be lost, yet it was left; it abated in its heat and fervour; there was a remissness in the exercise of it; what our Lord had foretold should be before the destruction of Jerusalem was fulfilled in this period of time, the love of many waxed cold, Matthew 24:12; through the prevalence of corruption in some; and through an over love to the world, as in Demas, and others; and through a desire of ease and freedom from reproach and persecution; and through the introduction of errors, which damp the heat of love, and spirit of religion; and through the contentions and divisions among themselves, as at Corinth, Galatia, and elsewhere, which greatly weakened their love to one another, and to divine things; and which was very displeasing to Christ, who, for the restoring of them, gives the following advice. Compare with this 2 Timothy 1:15." John Gill om Upp 2:4

    "Ephesus had gone on well in maintaining consistency, but that forgetfulness of self and thinking only of Christ, which are the firstfruits of grace, were gone. As heretofore remarked, there were works of labour and patience; but the faith, hope, and love had in their true energy disappeared. They had rejected the pretension of false teachers, and laboured and not fainted. All that can be said of them is said to shew Christ's love, and that He is not forgetful of them, or of the good manifested in them. Still they had left their first love; and this unless repented of and the first works done, involved the taking away of the candlestick." John Darby om Upp 2:4

    SvaraRadera
  4. Jeg tror det er mulig å føre en dialog på internet i Ånden - kanskje det er noe vi må lære?

    Men jeg tror vi også må tåle det åpne, ærlige og direkte ordskiftet. Det er sunt. Paulus anklager jo helt åpent Peter for hykleri, for eksempel.

    Jeg ser på internett som en velsignelse, som har bidratt til at mange forhold blir belyst og mange fler kommer til orde.

    La oss ha denne åpne samtalen også i våre menigheter. I Ånden.

    SvaraRadera
  5. Hej Are! Tack för dina kommentarer. Jag håller med dig om att internet är en stor välsignelse, även om jag blir trött på den hårda tonen i en del samtal. Låt oss fortsätta ett öppet och rakt samtal i Anden och i kärlek. Jag har precis publicerat ett kritiskt inlägg om Tellbes syn på ledarskap i NT. Det kanske intresserar dig.

    SvaraRadera