torsdag 17 december 2009

BibelMemo - en hjälp att memorera Guds ord




När jag var tonåring på 70-talet lärde jag mig bibelverser utantill. Det har jag haft nytta av hela livet. Att memorera Guds ord har varit en viktig praktik under mitt liv. Det är ovärderligt att ha Guds ord i sitt hjärta och i sina tankar. På 70-talet kunde man köpa memoreringskort som hjälpmedel. Jag använde flera sådana satser med kort från Navigatörerna och Förlaget Ordet. Det var längesedan jag såg några sådana memoreringskort i handeln, men nu finns det att köpa igen. Jag och några av mina lärarkollegor på Mariannelunds folkhögskola har under hösten tagit fram BibelMemo - en hjälp att memorera Bibeln.

BibelMemo innehåller ett 24-sidigt introduktionshäfte till Bibeln och bibelmemorering, ett skinnfodral, 132 memoreringskort i 11 olika kategorier och en förvaringslåda. Översättningen som används är Bibel2000. BibelMemo är sammanställt av Lars-Uno Edén, Jonas Melin, Otto Rimås och Lena Rimås. Vi är alla lärare på Mariannelunds folkhögskola.

BibelMemo kostar 110 kr + porto om man beställer det direkt från förlaget LOR Production. Produkten kommer dock inte att finnas på förlagets hemsida förrän i början av 2010, så man kan beställa genom att maila till mig, jonas@mariannelund.nu. Den finns också på Nya Musik i Jönköping.

3 kommentarer:

  1. Hej Jonas! bra tanke det där, så why not?

    Funderar på att lägga till dig som vän på facebook, du är ju faktist gammal vän till min yngre bror, nämligen Ulf Dagerbrant,
    Kan avslöja att hag fick besök av Ulf, Anna och Isak i sommras, kom som en total överraskning. Ha det gott!!

    SvaraRadera
  2. En sådan hade jag verkligen viljat haft men hade hellre önskat att det var folkbibeln då det är den jag läser i vanliga fall. Du vet inte om det finns något motsvarande?

    SvaraRadera
  3. Andreas. Nej, jag har inte sett något motsvarande med folkbibelns översättning.

    SvaraRadera