fredag 19 februari 2010

Dagens subjektiva bedömning av 00-talet

Idag försöker tidningen Dagen sammanfatta 00-talet (Det uttrycket har jag nog inte använt tidigare). På två hela uppslag gör tidningen en imponerande presentation av den svenska kristenhetens viktigaste personer och händelser under det gångna årtiondet. Vi får veta vilka tio personer som påverkat kristenheten mest under 00-talet, vilka som påverkat synen på kristenheten mest, vilka som är de viktigaste händelserna inom kristenheten och de viktigaste ekumeniska händelserna. Vi får också veta att 00-talet var ekumeniskt revolutionerande och vi får del av en tidslinje med många händelser uppräknade.

Det är mycket intressant läsning. Men jag undrar vem som har gjort bedömningarna och valt ut händelser och personer. Det hela verkar mycket godtyckligt och naturligtvis väldigt subjektivt. Det är förstås inte möjligt att välja så att alla blir nöjda, men Dagen borde åtminstone tala om vem som gjort urvalet och inte presentera det som fakta.

Det är mycket jag har synpunkter på, men det tänker jag inte gå igenom här. Jag uppmanar dig att läsa och fundera själv. Några reflektioner bjuder jag dock på.

Listan med de tio mest inflytelserika personerna är väldigt medelålders. Jag tror inte att dessa personer är de som påverkat folket mellan 15 och 40 mest.

I tidslinjen verkar det väldigt viktigt med biskopsutnämningar i Svenska kyrkan. Det tycker jag är ganska ointressant. Jag tycker det var betydligt viktigare att samfundsledarna gjorde ett gemensamt uttalande om behovet av nya församlingar och församlingsplantering i april 2008, men det tog Dagen inte ens med. Inte heller nämns alla de pionjärkonferenser som arrangerats av det ekumeniska nätverket för församlingsgrundande. Det är en stor brist. Men allt beror på vilket perspektiv man har.

KG Hammar toppar listan över mest inflytelserika personen. Intressant att en företrädare för den nya kristendomen får den platsen. Men som sagt, man kan ju diskutera om det stämmer. Det beror på var man befinner sig. I mina kretsar har varken KG Hammar eller Ulf Ekman speciellt stort inflytande.

Thomas Österberg kommenterar 00-talet på ledarplats här.

Några som inte finns med på listan över de mest inflytelserika är mina kollegor på Mariannelunds folkhögskola, Otto och Lena Rimås. Detta trots att 366000 personer har lyssnat på deras andakter på internet. Deras böcker kan man hitta på förlaget LOR production. Där kan du också göra som många andra och lyssna på veckans andakt.

5 kommentarer:

  1. David Åhlén har skrivit en egen lista om de han anser påverkat hans generation (70-talisterna) mest under 00-talet: http://imago3.blogspot.com/2010/02/en-yngre-lista.html

    SvaraRadera
  2. Jag såg hans lista, men tog inte med den eftersom jag tycker att han gick lite utanför ramen, när han tog med så många utanför Sverige. Det blev inte riktigt jämförbart med Dagens lista. Davids lista var intressant men ganska smal. Jag tror att den är hans personliga och inte representativ för hans generation.

    SvaraRadera
  3. Det är självklart, att sådana här listor blir godtyckliga och subjektiva, vilka som påverkat kristenheten. För det andra sådana skriverier saknar auktoritet, eftersom de representerar ingen kyrka eller kristen organisation, utan en ekumenisk tidning, där man bara TYCKER och TRYCKER olika tyckanden...
    Hannu från Smålands Burseryd

    SvaraRadera
  4. För det första. De tre samfunden har samtalat om samgående i 80 år!
    Fann en notis om detta från 1920-talet. Det är alltså ganska trögt....

    För det andra vore det tragiskt om de börjar göra avkall på sin syn på troendedopet bara för att enas.
    Bibelnsynen börjar relativiseras.

    Nog tycker jag att Dagen uppvärderar 00-talet som ekumeniskt. Ev utkast till samgående av kyrkor som oavbrutet tappar medlemmar är inte mycket till ekumenik.

    Dessa kyrkor söker sig till varandra medan Pingst, EFK, Allians och Trosrörelsen söker sig närmare varandra.

    Som jag ser det är misstänkliggörandet av det karismatiska de tre gamla samfundens problem.

    Sedan 1930-talet har de nämligen minskat från ca 200 000 medlemmar till ca 80 000. Samtidigt har Pingst och de övriga karismatiska rörelserna ökat sitt medlemsantal ganska kraftigt.

    De karismatiska kyrkorna har alltså inte ens minskat över de senaste decennierna. Ändå finns det en begynnande rörelse även bland de gamla samfunden. Men frågan är vad ledningarna och pastorerna gör.

    SvaraRadera
  5. Hannu: Du har helt rätt, men kan en tidning göra annat än tycka/trycka?

    SvaraRadera