måndag 20 december 2010

Om att lyssna till varningen

Det är riktigt kallt. Europas flygtrafik är lamslagen på grund av snö och kyla och på TV ser jag en film om en ny istid. Är det klimatförändringar på gång?

Actionfilmen The Day After Tomorrow som gick på TV4 igår kväll gav många tankar. Filmen handlar om hur en ny istid plötsligt slår till på det norra halvklotet och leder till en ofantlig katastrof. Eftersom jag har jullov kunde jag sitta uppe och se hur filmen slutade. En scen etsade sig fast i mitt sinne.

Huvudpersonens sjuttonårige son Sam befinner sig på stadsbiblioteket i New York tillsammans med ett tusental personer som sökt skydd från vattenmassor och kyla. Sam vet att endast de som stannar kvar inomhus har chans att överleva. Polisen som har ansvar för räddningsaktionen uppmanar alla att ge sig ut och fly söderut genom snömassorna. Sam försöker få honom att ändra sig, men utan resultat. Då ställer sig Sam upp och försöker övertyga alla om att de ska stanna kvar och han varnar dem för att de kommer att dö i kylan om de går ut. Det är bara sju personer som tror på honom och stannar i biblioteket, medan hundratals går förbi honom och marscherar rakt ut i kylan mot en säker död. Sam kan inget göra och hans förtvivlade blick etsade sig fast i mitt minne.

Jag känner igen mig. Det är ungefär så jag känner det. Miljontals människor i den här världen går mot undergången. Jag försöker förklara att man kan bli räddad bara man tror på Jesus, men det är inte många som lyssnar. Visst kan man känna sig förtvivlad. Ja, Jesus själv grät när han ställdes inför det faktum att Jerusalems invånare inte vill omvända sig (Luk 19:41-44).

När jag såg hur folkmassorna lämnade biblioteket och gick mot döden tänkte jag på vad Jesus sa i bergspredikan: "Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den" (Matt 7:13-14). Scenen i New Yorks bibliotek blev ett Guds tilltal i mitt hjärta och en uppmaning till att be för dem som är på väg att gå förlorade. Jesus kom ju till jorden för två tusen år sedan "för att söka efter det som var förlorat och rädda det" (Luk 19:10). Det ska vi också göra!

2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg!! Tar tillfället i akt och önskar dig en God Jul!

    SvaraRadera
  2. Det är spännande att se hur profana filmer faktiskt kan bli en profetisk röst. Gud kan verkligen använda allt till sin fördel.

    "Gud vill inte allt som sker, men han vill något med allt som sker." - Gustaf Aulén

    SvaraRadera