fredag 29 juni 2012

En kristen syn på sex

Vissa ämnen är svåra att skriva om. I alla fall för mig. Ett sånt ämne är sex. Det är inte det att jag tycker det är svårt att prata om sex. Det gör jag gärna och jag tycker verkligen att det är roligt och utmanande. Frågorna runt sex och äktenskap är mycket viktiga i en kristen livsstil, men jag tar dem helst i sammanhang där man kan diskutera, argumentera, lyssna, ifrågasätta och se varandra i ögonen när man har olika åsikter. Det är svåra och känsliga frågor och ibland mycket personliga. Därför tycker jag att det är svårt att skriva om det så att det blir begripligt och inte missförstås. Så bra då att det finns andra som skriver om det här svåra och känsliga ämnet.

Stefan Gustavsson har i sommar skrivit en serie i fyra delar om en kristen syn på sex. Artiklarna har publicerats i tidningen Världen idag, men endast i pappersupplagan. Nu har han också publicerat dem på sin blogg. Jag tycker att det är fyra mycket bra artiklar i detta viktiga ämne och jag håller med Stefan Gustavsson i allt väsentligt. Jag rekommenderar Stefans texter och hoppas att de ska läsas av många. Därför länkar jag till dem här:

Del 1: I den sexuella revolutionens spår - om situationen i Sverige

Del 2: Gud gillar sex - en biblisk grund för äktenskapet

Del 3: Är sambo ett alternativ? 

Del 4: Vi är mer än vår sexualitet

Artiklarna är förstås ganska korta och alla aspekter tas inte upp. Men Stefan får med mycket väsentligt och han förklarar en kristen syn på sex på ett ödmjukt och begripligt sätt. Läs och fundera. Har Stefan Gustavsson rätt? Det tycker i alla fall jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar