fredag 13 juli 2012

Bergspredikan - ett sätt att leva

Varje fredag är det söndagsskola för vuxna i tidningen Dagen. Idag handlar det om bergspredikan och det är faktiskt jag som blir intervjuad av journalisten Therese Peterson. Hon hade noterat att jag har skrivit mycket om bergspredikan här på Barnabasbloggen. 

I Matteusevangeliets  femte, sjätte och sjunde kapitel berättas om hur Jesus undervisar sina lärjungar och folket på ett berg vid Galileiska sjön och det är den undervisningen som brukar kallas för bergspredikan. Den innehåller mycket av det viktigaste Jesus hade att säga och är något av ett manifest för lärjungaskap och Guds rikes livsstil. Jag har levt av och med bergspredikan sen jag började följa Jesus för många år sedan. För ungefär sex år sedan läste jag boken Kingdom Ethics (se nedan) och den gav mig en större förståelse för hur bergspredikan ska tolkas och tillämpas. Jag överdriver inte när jag säger att det revolutionerade mitt sätt att läsa bergspredikan. Om det berättar jag kortfattat i Dagens intervju och lite mer utförligt i inläggen nedan. Det handlar om att upptäcka uppmaningarna; fjorton förvandlande initiativ

Poängen är att bergspredikan inte består av antiteser med omöjliga ideal (vilket många tror) utan av triader (undervisning i tre steg) där betoningen ligger på de praktiska uppmaningarna - de förvandlande initiativen. Detta framgår tyvärr inte så tydligt i intervjun. Jag fick visserligen läsa och korrigera artikeln, men alla mina ändringar kom visst inte med och då blev det lite otydligt. Om du vill veta mer om triaderna kan du läsa dessa två blogginlägg:

Jesu bergspredikan - hur ska man förstå den?

Bergspredikan - Fjorton förvandlande initiativ

eller någon av Glen Stasssens böcker.

Några boktips om bergspredikan:

Glen H. Stassen, Living The Sermon on the Mount - A Practical Hope for Grace and Deliverance

Glen H. Stassen & David P. Gushee, Kingdom Ethics - Following Jesus in Contemporary Context

Magnus Malm, Ett hjärta större än världen - att följa Jesus enligt bergspredikan

Här är länkar till några av mina andra blogginlägg om bergspredikan:

Saliga de som är fattiga i anden

Saliga de som sörjer

Saliga de ödmjuka

Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten

Saliga de barmhärtiga

Saliga de renhjärtade

Saliga de som håller fred

Saliga de som förföljs

Att vara jordens salt och världens ljus

Jag önskar alla en god sommar och mycket läsning av bergspredikan. Läs den och lev ut den. Bergspredikan är inte omöjliga ideal, utan ett sätt att leva. 

Vad betyder bergspredikan för dig?

1 kommentar:

  1. Bergspredikan är oerhört rik. Min favoritbok är "Bergspredikans Kristus" av Stanley Jones. Eftersom bergspredikan visar på det fullkomliga livet så är det också ett porträtt av Kristus enligt Stanley Jones.

    Begspredikan ger perspektiv på vad "kristna värderingar" handlar om. När jag hör någon säga att "jag har kristna värderingar" undrar jag om de förstår vad de talar om. Jag kan inte säga att dessa värderingar är något som jag "äger". De är snarare alptoppar som jag hissnar inför och ödmjukt ber om att få få del av.

    SvaraRadera