onsdag 8 augusti 2012

Bokpresentation: Multi-Voiced Church

Sommarens viktigaste bok på svenska tycker jag förstås är Radikalt lärjungaskap - med inspiration från anabaptismen av Stuart Murray. Den har jag presenterat här. Men den hade jag ju läst tidigare så det är inte sommarens viktigaste bok för mig. Nej, den viktigaste boken jag har läst den här sommaren är en annan nyutkommen bok av Stuart Murray: The Multi-Voiced Church. Den här gången har Stuart skrivit tillsammans med sin fru Sian om ett ämne som de verkligen brinner för båda två. Och boken är riktigt bra och har ett angeläget budskap. 

Begreppet multivoiced church har jag skrivit om tidigare här och kom då fram till att den bästa översättningen är en flerstämmig församling. Det finns en oroande tendens till att det bara är en eller ett fåtal röster som hörs i dagens församlingsliv med alltmer fokus på plattformen, där gudstjänster ibland blir mer som konserter och det är proffsen som styr. Därför behövs den här boken som en välkommen motvikt. (Även boken Radikalt lärjungaskap tar upp det här ämnet i kapitlet om församlingen.)

Stuart och Sian Murray Williams förklarar grundligt vad som menas med en flerstämmig församling, hur den kan fungera i praktiken och vilka svårigheter den måste brottas med. De hämtar mycket stoff ur egna och andras erfarenheter. 


Boken börjar med att ge en rejäl biblisk grund för flerstämmighet och fortsätter med en kyrkohistorisk översikt som förklarar varför flerstämmigheten ofta tappas bort. Sen fortsätter boken med fyra mycket bra kapitel som i tur och ordning tar upp gudstjänster, undervisning och lärande, gemenskapsbyggande och beslutsfattande och visar hur flerstämmighet kan tillämpas på dessa fyra områden och vilka svårigheter som finns. Boken innehåller många praktiska exempel och förslag. Den är en verklig guldgruva. Jag skulle önska att varje församlingsledare i vårt land läste den här boken. Den har så mycket viktigt att säga på sina 140 sidor. Jag rekommenderar den varmt. Vi behöver församlingar där många röster hörs!

Idag börjar Frizon, som i år handlar om kroppen och även tar upp den lokala församlingen, som ju är Kristi kropp, där alla olika kroppsdelar behövs. Samtidigt pågår ett "Frizon för vuxna". Allianskyrkan i Hjällbo är en växande församling där många är aktiva.

Jag kan också berätta att Stuart Murray kommer till Sverige i höst. Den 23-25 november blir det en konferens i Linköping om Radikalt lärjungaskap i ett efterkristet samhälle. Information och program finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar