onsdag 27 november 2013

Konferens i Jönköping i februari 2014

Jag vill bjuda in alla mina läsare  till en konferens på temat Flerstämmig församling i Jönköping den 21-23 februari 2014. Den arrangeras av Nätverket Anabaptist, Förlaget Evangelie, Svenska Alliansmissionen, Allianskyrkan och Korskyrkan i Jönköping, Bankeryds Missionskyrka och Råslätts församlingsgemenskap.

Sian and Stuart
Talare blir Stuart och Sian Murray Williams från England. De bor i Bristol i Storbritannien. Sian är baptistpastor och handledare vid Bristol Baptist College. Stuart är förkunnare, författare och konsult för The Anabaptist Network och är dessutom en av ledarna för den församlingsgrundande organisationen Urban Expression. Stuart och Sian har tillsammans skrivit boken Flerstämmig församling, som kom ut på svenska 2013.


Programmet för helgen ser ut så här:

En fredagskväll om Efterföljelse och anabaptism
På fredagskvällen blir det lite extra fokus på vad anabaptismen kan bidra med. Samlingen är i Allianskyrkan i Jönköping kl 19.00–21.30 och har temat Efterföljelse – vad kan vi lära av anabaptismen? Alla intresserade är välkomna. Deltagaravgiften för fredagskvällen är 50 kr (inklusive fika). Anmälningsformulär finns här.

Konferens lördagen den 22 februari i Allianskyrkan i Jönköping
flerstammigPå lördagen blir det en heldagskonferens med undervisning, gemenskap och samtal på temat flerstämmig församling. Stuart och Sian Murray Williams betonar att den flerstämmiga församlingen är nödvändig för genuin mission i dagens komplexa värld och att församlingen måste vaka över sin flerstämmighet om den ska bevaras frisk och sund. På ett praktiskt och konkret sätt visar de vad flerstämmighet betyder för gudstjänster, lärande, gemenskap och mission.

Deltagaravgiften är 150 kr och det inkluderar även fika tre gånger. För den som anmäler sig efter den 1 februari höjs avgiften till 200 kr. Sista anmälningsdag är 10 februari. Anmälningsformulär finns här. Preliminärt program för lördagen finns här.

Söndagsgudstjänster
För dem som vill lyssna till Stuart och Sian även på söndagen finns det två tillfällen då de predikar. Dels klockan 10 i Korskyrkan i Jönköping och dels kl 16 i Råslätts församlingsgemenskap, som samlas i Råslättskyrkan 5 km söder om Jönköpings centrum.

Mer information om arrangemangen kan du få av mig, 0761-905388, jonas.melin@alliansmissionen.se. Jag är med i tre av de arrangerande organisationerna och är en av dem som håller ihop det hela. Det är tredje gången jag är med och arrangerar en konferens med Stuart Murray som talare. Den första var 2009 i Stockholm och handlade om församlingsplantering. Den andra var 2012 i Linköping och handlade om radikalt lärjungaskap. Den tredje blir alltså på min hemmaplan, Jönköping och det är jag särskilt glad för. Det är första gången han kommer hit. Jag tror att det blir väldigt bra den här gången också.

Jag hoppas att du vill vara med. Jag tror att den här konferensen kommer att ge mycket inspiration till nya sätt att vara kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar