torsdag 1 januari 2015

Barnabasbloggens årskrönika 2014

Idag är det första dagen på ett nytt år. Nyårshelgen är en bra tid för att utvärdera året som gått och sätta upp nya mål för framtiden. På nyårsafton förra året skrev jag om Mina teman för 2014 och aviserade i förväg vad jag tänkte skriva om under året. Ett år senare kan jag konstatera att det inte riktigt blev så. De fyra teman jag nämnde har visserligen präglat mycket av det jag jobbat med och undervisat om under 2014, men det har inte synts på bloggen. Istället är det delvis andra ämnen som hamnat där. Den här nyårshelgen tänker jag inte skriva om framtiden, utan istället göra en tillbakablick och påminna om några av mina viktigaste texter under 2014.

Ett av de teman jag nämnde för ett år sedan var "Nya sätt att vara kyrka", och det har verkligen präglat hela året. Redan i januari var jag med på en handledarutbildning arrangerad av Nätverket för församlingsutveckling och skrev sedan om den engelska rörelsen Fresh Expressions of Church, som presenterades på kursen. Av den har vi mycket att lära.

I februari skrev jag om Kalvinism i Sverige och uppmärksammade ett växande reformert inflytande. Jag fick många kommentarer på texten. Det ledde till att jag skrev ytterligare en text för att förklara hur jag förstår Efesierbrevets första kapitel och undervisningen om att vi är Utvalda i Kristus. Även den fick väldigt många och långa kommentarer. Det blev intressanta exegetiska samtal i god anda. Bloggsamtal när de är som allra bäst! Var jag själv står i frågan om kalvinism versus arminianism råder det ingen tvekan om. Sista helgen i februari hade vi en konferens i Jönköping med Stuart och Sian Murray Williams. Jag rapporterade om konferensen, som hade temat Flerstämmig församling.

I mars kom nyheten som slog ner som en bomb i den svenska kristenheten. Ulf Ekman meddelade att han skulle lämna Livets Ord och konvertera till Katolska kyrkan. Det kunde jag förstås inte låta bli att kommentera. Mitt inlägg Ulf Ekman, påven och kyrkans enhet blev snabbt en av mina mest lästa texter. Debatten var het i olika media i flera veckor och efter ett tag kände jag att någon måste höja rösten och försvara en frikyrklig/baptistisk församlingssyn. Jag gjorde det själv i en debattartikel i Dagen den 28 mars. Gensvaret var överväldigande och artikeln var den mest lästa på dagen.se i några dagar. Jag har aldrig fått så mycket positiv respons och så många tack för någonting jag skrivit tidigare. Själv anser jag att detta var den viktigaste texten jag skrev under 2014. Artikeln finns också på här på bloggen med rubriken Frikyrkan historiskt förankrad.

I april fick jag med kort varsel hoppa in och ta hand om en fortbildningsdag för SAM:s pastorer (talaren hade blivit sjuk). En av mina föreläsningar blev också ett blogginlägg: Menno Simons och Skriften allena. Eftersom reformationsprincipen "Skriften allena", debatterades en del i början av året fick även denna text en del uppmärksamhet och flera kommentarer. Anabaptisten Menno Simons (1496-1561) ger flera intressanta perspektiv som även ger vägledning i vår tid. Egentligen skulle Barnabasbloggens årskrönika kunna avslutas där. De mest lästa och kommenterade inläggen skrevs under årets fyra första månader. Jag tycker dock att det finns anledning att påminna om ytterligare några av mina texter, så jag fortsätter.

I maj skrev jag inte ett enda inlägg och i juni avslutade jag min tjänst som bibellärare på Mariannelunds folkhögskola efter tjugo år: Tack Marre för tjugo fantastiska år. Min sista predikan i aulan handlade om att Nåden är större. I juli publicerade jag ett par gamla texter med anknytning till själavård och psykologi: Bibeln och våra känslor och Att hantera sin vrede.

augusti gick jag upp till heltidstjänst i Alliansmissionen. Det var en stor förändring och jag skrev ett inlägg om Mitt nya liv.  Det har nu blivit fullt fokus på församlingsplantering och församlingsutveckling på ett nationellt plan och jag trivs med mina nya uppgifter. Tjänsten innebär också en del spännande resor och i september var jag på en konferens i  Estland och rapporterade om En europeisk rörelse av nya församlingar.

I oktober tog jag några dagars semester och gav mig ut på turné med mennoniterna Tom och Rebecca Yoder Neufeld från Canada. De var i Skandinavien en dryg vecka och besökte teologiska utbildningar och församlingar. De talade bland annat om vikten av att hålla ihop Evangelisation och fredarbete. Mennoniterna är en del av den anabaptistiska traditionen och för att göra den mera känd tipsade jag om det lilla häftet What is an Anabaptist Christian? som man kan ladda ner gratis.

I november var jag med på den allkristna pionjärkonferensen i Linköping och jag serverade Några glimtar från Pionjär 14 och skrev dessutom en artikel med rubriken Därför behöver Sverige nya församlingar, som även publicerades i OM Sveriges tidning.

I december var det så dags för Barnabasbloggens adventskalender med tjugofyra luckor där sammanlagt 28 böcker presenterades, några av dem riktigt bra. I den sista luckan presenterades den bästa boken av alla, nämligen Bibeln, böckernas bok. Det var en ny erfarenhet att blogga varje dag, och det tog på krafterna. Men jag är väldigt glad att jag lyckades. Det blev en värdig avslutning på ett intressant bloggår.

Jag hoppas att du har uppskattat något av det jag skrivit. Skriv gärna en kommentar på något av inläggen. Det är en allmän trend att kommenterandet på bloggar minskar och det märks även på Barnabasbloggen. Med undantag av några få inlägg som orsakar långa samtal, får jag sällan kommentarer nuförtiden. En del kommenterar på Facebook istället för på bloggen, men det gör ju att kommentarerna "försvinner" i längden. Jag har förståelse för att det är enklare att kommentera på Facebook, men uppskattar alltid ett gott samtal här på Barnabasbloggen.

Vilka teman jag kommer att skriva om 2015 tänker jag inte försöka förutsäga? Det blir som det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar