torsdag 7 januari 2016

En frikyrklig syn på kyrkans enhet

Idag har jag en debattartikel i Dagen. Den har fått rubriken En frikyrklig syn på kristen enhet, men om jag själv hade satt rubriken hade jag valt det här blogginläggets rubrik. Men jag får ju inte sätta rubriken själv när jag skriver artiklar. Så är ordningen.

För trogna läsare på Barnabasbloggen är den här artikeln ingen nyhet. Den är nämligen en bearbetning och förkortning av ett av mina mest lästa blogginlägg, som publicerades i samband med Ulf Ekmans konvertering till den romerskt katolska kyrkan och har rubriken Ulf Ekman, påven och kyrkans enhet.

Frågan om grunden för kyrkans enhet är fortfarande aktuell och jag kände att det var dags att publicera en bearbetad version av blogginlägget i Dagen. Det är viktigt att stå upp för en frikyrklig församlingssyn i dessa dagar, då den ofta blir kritiserad från olika håll. Det här är ett av mina bidrag i samtalet om vad församlingen är.

Ett annat viktigt bidrag i det samtalet har i dagarna kommit ut i bokform. Det är Holger Klintenberg som gör sin författardebut med boken Den fria kyrkan. Så här skriver Roland Spjuth i förordet:

Författaren vill ge oss ”ett redskap för att tvinga oss att ställa de grundläggande frågorna. Innan vi börjar tillämpa några kyrkliga förnyelseprogram, behöver vi ägna tid åt att reflektera över och samtala om vad kyrka egentligen är. Framför allt skulle jag hoppas att Holgers bok skulle kunna användas som underlag för samtal i många kristna gemenskaper som likt författaren längtar efter att hitta en väg framåt för hur Jesu lärjungar ska leva tillsammans.”

Jag har köpt boken och ser fram emot att läsa den. Boken kan beställas på förlaget Evangelies hemsida.

2 kommentarer:

  1. Rekommenderar en djupdykning i Herrnhutismen http://evangeliska.nu/herrnhutismens-andliga-dna-del-1/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter! Tack för länken. Ja, herrnhutismen är verkligen mycket intressant. Jag har ett stort intresse även för den. Det finns ju också en del likheter och även historiska kopplingar mellan herrnhutismen och anabaptismen. För att inte tala om att en del blandar ihop herrnhutarna med hutteriterna, men det är ju två helt olika saker.

      Radera