lördag 16 april 2016

Behövs det apostlar och profeter idag?

För några veckor sedan var jag på två konferenser, som båda var i Citykyrkan i Stockholm. Först var jag med på NFU:s handledardagar och sen var det dags för New Wines ledarkonferens. Den första hade 50 deltagare och den andra hade ca 250. Båda hade deltagare från i stort sett alla frikyrkosamfund och Svenska kyrkan. Det fanns stora olikheter mellan konferenserna, men båda var mycket intressanta att vara med på och det fanns ett par saker som var gemensamt för dem och det är det jag vill ta fasta på här. Båda lyfte fram behovet av församlingsplantering och båda betonade vikten av de apostoliska och profetiska tjänsterna i vår tid.

På NFU:s handledardagar var det Daniel Alm som talade om behovet av apostlar och profeter i vår tid. Daniel är pingstpastor i Västerås och föreslagen att bli ny missionsföreståndare för Pingst FFS. Hela New Wines ledarkonferens handlade om tjänstegåvorna i vår tid, och huvudtalaren Alan Hirsch betonade särskilt apostelns och profetens tjänst.

För några år sedan var det här med apostlar en mycket kontroversiell fråga och vi hade en laddad debatt om apostoliskt ledarskap. Nu verkar inte frågan så känslig längre. Jag hörde inte många invändningar mot undervisningen och både Daniel Alm och Alan Hirsch beskriver den apostoliska tjänsten på ett helt annat sätt än dem som företrädde apostoliskt ledarskap för tio år sedan. Idag är betoningen mer missionell och mindre hierarkisk. Det känns sunt. Det är också viktigt att göra en tydlig skillnad mellan de ursprungliga tolv apostlarna och deras speciella uppgift och senare tiders apostlar.

Jag tror att det behövs apostlar idag. Den apostoliska tjänsten hänger ihop med mission och församlingsplantering. Om vi ska få se en församlingsplanterande rörelse ta form i Sverige behöver den apostoliska tjänsten komma i funktion och erkännas. Det är jag övertygad om. Därför tror jag inte att det var en slump att vi i båda konferenserna talade om både församlingsplantering och apostlar. Jag tror att det var Guds tajming.

För den som vill läsa mer om de fem tjänstegåvorna: apostlar, profeter, evangelister, herdar och lärare rekommenderar jag tre böcker, som jag tycker är mycket bra. Den första är den som jobbar mest med bibelns texter i ämnet. De andra två är mer praktiskt inriktade.

David Petts, Body Builders - Gifts that make God's people grow. (Jag har nämnt boken här)

Neil Cole, Primal Fire - Reigniting the Church with the Five Gifts of Jesus (Jag har recenserat den här)

Alan Hirsch, The Permanent Revolution - Apostolic Imagination and Practice for the 21st Century Church. (Jag har recenserat den här.)

Om du vill göra ett test för att se vilken av de fem tjänstegåvorna du själv ligger närmast så finns det ett sådant test gratis här: Fivefoldsurvey.

2 kommentarer:

  1. Tak for at du deler med os om de fem tjenester gaver. Der findes en interesant artikkel af Dietrich Schindler om apostelgaven her:
    http://dietrichschindler.com/advanced-church-planting-resources/6-jesus-movements-apostolic-leaders/
    Der er også en fin lille film om det: https://vimeopro.com/ivpress/ivp-praxis/video/46237164

    Hilsen David Højgaard - Danmark

    SvaraRadera