torsdag 8 december 2016

När drömmen krockar med verkligheten

Häromdagen lyssnade jag på en predikan av Niklas Piensoho. Jag lyssnade på nätet och predikan var från den 20 november i år. Som så ofta hade Niklas något viktigt att säga.

I början på predikan citerade han Dietrich Bonhoeffer med orden: "Den som älskar sin dröm om församlingen mer än den verkliga församlingen kommer att bidra till dess upplösning." Citatet kommer från boken boken Liv i gemenskap som nu kommit ut på svenska i nytryck. Jag antar att Niklas har gjort en egen översättning av den engelska texten som lyder: "Those who love their dream of a Christian community more than they love the Christian community itself become destroyers of that Christian community". I den svenska översättningen står det: "Den som älskar sin dröm om vad en kristen gemenskap bör vara, högre än denna gemenskap själv, kommer att bidra till upplösningen..."

Nicklas tillämpade principen även på andra relationer. 

Den som älskar drömmen om sina barn mer än sina verkliga barn kommer att bidra till deras undergång.

Den som älskar sin dröm om den perfekta livskamraten mer än den man eller hustru man faktiskt har kommer att bidra till äktenskapets upplösning. 

Det är bra att ha drömmar. Det är inget fel att ha höga ideal om äktenskapet eller om församlingen och den kristna gemenskapen. Utan drömmar, visioner och höga ideal kommer vi inte långt. Men det finns också en annan sida. Bonhoeffer pekar på att höga ideal kan vara förödande om vi inte kan hantera krocken med verkligheten. 

När drömmen om äktenskapet krockar med verkligheten måste jag hitta en strategi för hur jag bygger ett stabilt äktenskap som blir så bra som möjligt utifrån våra förutsättningar och utifrån våra ideal för hur det skulle kunna vara. Jag behöver alltså inte ge upp idealen, men jag måste förstå hur jag ska omsätta dem i verkligheten tillsammans med den person jag har ingått äktenskapsförbund med och lovat att älska i nöd och lust tills döden skiljer oss åt. 

När drömmen om den perfekta församlingen krockar med verkligheten måste vi hitta en strategi för hur vi bygger en så bra församling som möjligt med de människor som finns tillsammans med oss här och nu. Vi är alla trasiga, kantiga och jobbiga på ett eller annat sätt och det kommer alltid att vara svårt att leva i gemenskap och bygga en fungerande församling. Det är så verkligheten ser ut här på jorden. 

Jag har mött alltför många som gett upp och dragit sig undan när deras dröm om församlingen krockat med verkligheten. Därför är mitt råd till alla församlingsplanterare och församlingsbyggare: 
Sträva inte efter att bygga en perfekt församling, utan sträva efter att bygga en så bra församling som möjligt med de människor som Gud har gett dig. 

På så sätt kan din dröm om församlingen ge dig energi att hantera den verkliga församlingen du lever i. Om du älskar den verkliga församlingen mer än din dröm, kommer det att gå väl! 

Lyssna gärna på Niklas Piensohos predikan här: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar