tisdag 24 oktober 2017

Fyra omvälvande dagar i Sheffield

Jag har precis kommit hem från fyra dagar i storstaden Sheffield i England. Jag var inte där för att titta på fotboll, utan för att besöka ett nätverk av församlingar, som utmärker sig för missionellt nytänkande. Vi var en grupp på fjorton svenskar från sex olika samfund och rörelser och de flesta av deltagarna arbetar nationellt med församlingsutveckling eller församlingsplantering. Resan arrangerades av Nätverket för församlingsutveckling och Nya sätt att vara kyrka.

Det nätverk av församlingar som vi besökte har utgått från moderförsamlingen St Thomas Crookes (STC), som är en gammal anglikansk församling, som influerades mycket av John Wimber på 1980-talet. Under Mike Breens ledning omformades den i slutet av 90-talet till en församling med många missionella gemenskaper runtom i staden. Moderförsamlingen fungerar som ett resurscenter med lärjungaskola, teologisk utbildning och annan träning och därifrån utgår en ström av missionsinitiativ. Förutom STC (bilden till höger) besökte vi även dotterförsamlingen St Thomas Philadelfia och dennas två dotterförsamlingar The Well och St Philips. Hela sammanhanget är en skön och märklig blandning av anglikanskt, baptistiskt och Vineyard. I STC har de en baptistpastor och en anglikansk präst i ledningen. 

Det var mycket inspirerande och utmanande att möta detta sammanhang. Församlingskulturen var mycket präglad av John Wimbers teologi, och de som hade erfarenheter av Vineyard kände igen sig, men det som stack ut och skilde sig från många andra karismatiska sammanhang var den starka betoningen på att nå nya människor och att leva missionellt. Här handlade det verkligen inte om att samla alla kristna på ett ställe, utan om att sända ut alla som missionärer och hela tiden starta nya missionella gemenskaper, som når nya människor. En del av de nya gemenskaperna blev egna församlingar, andra blev gemenskapsgrupper inom en befintlig församling. Ett team missionerade bland Sheffields 60 000 studenter, ett annat bland tonåringar. Några hade gudstjänst varje vecka med hemlösa och utslagna, andra missionerade bland pensionärer som inte var intresserade av kyrkan. Överallt kom människor till tro och nya gemenskaper växte fram. 

John Marsh talar till den svenska gruppen i bönerummet hos St Philips

Vart vi än kom pratade man om att höra Gud. Vad säger Gud till dig? Vad gör Gud i ditt liv? De frågorna upprepades hela tiden. John Marsh som varit med länge i sammanhanget betonade att man behöver få en vision från Gud innan man sätter igång något. "Det finns så många behov och du kan inte göra allt. Du behöver ett ord från Herren innan du sätter igång."

Lovsång i The Well

På söndagen delade vi upp oss och besökte olika gudstjänster både morgon och kväll. På förmiddagen åkte jag till The Well, som är en nystartad församling som tagit över en gammal metodistkyrka. Ett hundratal personer var samlade när vi klev in genom dörrarna. Jag fick ett varmt välkomnande och en kopp kaffe och satte mig på sista raden. När lovsången började blev jag överväldig av Guds närvaro och började gråta (observera att jag vanligtvis inte är så känslosam). Jag mötte Herren där och han påminde mig om vad han vill med sin församling. Jag kände smaken av Apostlagärningarna 2; en församling full av Guds Ande och Guds kärlek där människor möter Gud och lever i gemenskap. Jag kände igen något som jag har levt i tidigare, men som jag inte upplever så ofta nu. Något som jag tror att vi är i desperat behov av i Sverige. Gud påminde mig om vad han vill och jag tror att det var därför jag började gråta. Jag ber att vi ska få se mer av det i Sverige. Jag ber att jag ska få se mer av det i mitt eget liv. 

Vi fick några profetiska tilltal till Sverige från våra engelska vänner. Ett utgick från Ordspråksboken 4:18 och att vi ska få se en andlig gryning i Sverige. Det är mörkt nu, men det börjar ljusna och snart stiger solen uppöver vårt land. Detta bibelord kom till oss flera gånger på olika sätt och vi kände att det var en uppmuntran från Herren. Vi delade det med varandra innan vi skildes åt och jag vill dela det även med er. 

De rättfärdigas stig är som gryningens ljus, som växer tills dagen är full. 

Jag kommer säkert att återkomma fler gånger till vad jag tog med mig hem från Sheffield. Det finns mycket att berätta. 

Mike Breen och Bob Hopkins har skrivit en bok om missionella gemenskaper. Genom den kan man förstå lite om tänkandet bakom STC. Jag har tidigare presenterat den boken här: Bokpresentation: Clusters.

Uppdatering: Mer lärdomar från resan till Sheffield.
Reflektioner om lärande och ledarträning
Låg kontroll - hög ansvarighet

1 kommentar:

  1. Tack Jonas!
    Förstår det du beskriver. Visst längtat vi efter mycket mer av detta. Verklig äkta närvaro av Herren ibland oss.
    Bless
    Andreas Holm
    Söderköping

    SvaraRadera