tisdag 1 maj 2018

Du är vad du älskar

I lördags var jag i Skarpnäckskyrkan i Stockholm och lyssnade till församlingens pastor Jae Sung Kim. Han var en av talarna på SAM:s pionjärdygn och talade om formativa praktiker och lärjungaskap. Föreläsningen baserades i stor utsträckning på kanadensaren James K. A. Smith och hans böcker Desiring the Kingdom och You are what you love. Jae Sung gav oss en utmärkt introduktion till Smiths tänkande och mitt intresse var väckt.

James K. A. Smith är professor i filosofi vid Calvin College i Grand Rapids, Michigan. Jag hörde talas om honom för första gången tidigare i veckan eftersom han var i Sverige och bland annat föreläste på THS i Stockholm och på konferensen United Open i Malmö. Igår passade jag på att lyssna på hans fyra föreläsningar i Malmö den gångna helgen. De är nämligen tillgängliga på nätet (lyssna här eller där poddar finns).

Smith hävdar att människan framför allt är en längtande och älskande varelse. Vi styrs mer av vår längtan, än av våra tankar, mer av hjärtat än av hjärnan. Tyvärr gör kristna i västvärlden ofta misstaget att koncentrera evangelisation och lärjungaträning på förståndet. Vi tror att människor kommer att förändras, bara de får den rätta kunskapen. Vi tror att de kommer till tro om vi bara förklarar evangeliet tydligt och med övertygande argument. Smith menar att det inte fungerar på det sättet. Istället för att fokusera på förståndet bör både evangelisation och lärjungaträning ta sikte på människors längtan, på hjärtat. Människor är i grunden älskande varelser och vi blir vad vi älskar.


Smiths andra tes är att vi formas av våra vanor, av våra praktiker. Det vi regelbundet gör formar vår längtan och våra liv. Om vi vill vara lärjungar som älskar och följer Jesus behöver vi regelbundet göra saker som kalibrerar våra liv åt det hållet. Våra liv är fyllda av praktiker som riktar vår längtan åt andra håll (shopping, nöjen, TV-tittande, mobilen, träning m.m.). Vi behöver medvetet välja att göra saker som ställer in våra liv i en annan riktning. Det är detta som menas med formativa praktiker. Att regelbundet göra saker som formar vår längtan och våra tankar i rätt riktning.

Det var dessa två punkter i Smiths tänkande som Jae Sung så förtjänstfullt introducerade i lördags och i de två första föreläsningarna på United Open presenterar Smith detta på ett utmärkt och klargörande sätt. Så långt är jag med helt och hållet. Men sen blir jag mer tveksam.

När Smith i de två sista föreläsningarna kommer in på viktiga praktiker lägger han en väldigt stark betoning på gudstjänsten, och då syftar han på den traditionellt liturgiska gudstjänsten. Det är egentligen det enda han talar om. Det märks också att han är väldigt kritisk till lovsångsgudstjänster som är som konserter (typ Hillsong) och det är lätt att förstå varför han är talare på United Open. United är ju en församling som har gjort en motsvarande resa när det gäller gudstjänststil. Men det finns ju fler alternativ en dessa två.

Det här är bara ett första intryck av James K. A. Smith och jag vill egentligen inte komma med någon kritik. Jag har inte läst böckerna och jag vet inte om det finns ett bredare perspektiv där. Personligen tycker dock jag att det känns lite ensidigt att lägga en så stark betoning på gudstjänsten, även om jag håller med om att gemensam tillbedjan är en viktig praktik. Själv lägger jag en starkare betoning på andra praktiker.

Hursomhelst var det väldigt utmanande att få ta del av James K. A. Smiths tankar under den gångna helgen. Jag ska absolut läsa något av honom. Enligt Jae Sung Kim har de båda böckerna i stort sett samma innehåll. Desiring the Kingdom är mer akademiskt skriven och You are what you love är mer populärt skriven och lättläst. Därför rekommenderade han den förra. Den senare ska tydligen komma ut på svenska med titeln Du blir vad du älskar.

Jag vill gärna höra andras intryck och tankar runt James K. A. Smith och hans böcker. Vad tänker du?

3 kommentarer:

  1. Lite synd bara att det inte fanns nån som tolkade, översatte vad han sa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att de hade simultantolkning på plats på konferensen. Det blir väl bra att hans bok kommer ut på svenska då.

      Radera
    2. Bra att du nämnde det. Får hålla koll på när den finns tillgänglig.

      Radera