tisdag 30 oktober 2012

Temadag om bibelsyn

Så blev den då av till slut. Den efterlängtade temadagen om bibelsyn på Örebro teologiska högskola. Jag hade verkligen sett fram emot att vara med, men blev tyvärr tvungen att avstå. Mitt nya jobb har medfört mycket resande och den här helgen ville jag vara hemma och ta hand om barnbarnen (som behövde sin morfar). Det var kul det med.

Som väl är spelades alltihop in och man kan lyssna på föreläsningarna och panelsamtalet i efterhand. Ljudfilerna hittar man här och vill man hellre se det på video så finns det här. Tack till David Willgren som spelade in hela temadagen. Tack också till Stefan Gustavsson som har lagt upp sin intressanta föreläsning om evangelikal bibelsyn i skriven form här.

Bakgrunden till den här temadagen är den debatt om bibelsyn som fördes i Dagen och på nätet i vintras. Jag deltog i samtalet med två blogginlägg: En evangelikal bibelsyn och Lite mer om Bibelns ofelbarhet. Om du vill påminna dig om vad debatten handlade om kan du hitta flera länkar via mina texter. Jag har även skrivit om bibelsyn vid tidigare tillfällen, bl.a här och här. Jag tycker att det är en mycket viktig fråga för kyrkan i vår tid. Därför är det också bra att det arrangerades en temadag om bibelsyn.

Dagen berättar om temadagen i en artikel i tisdagens tidning. Tyvärr ger inte artikeln en så tydlig bild av vad som sades under dagen. En rubrik i texten lyder "Bibeln är inte ofelbar" och ger intrycket att Stefan Gustavsson inte tror på Bibelns ofelbarhet eller tycker att frågan om ofelbarhet är viktig, vilket är märkligt eftersom han i sina inlägg argumenterar för Bibelns ofelbarhet och förklarar vad den innebär (och vad den inte innebär). Eftersom just ofelbarheten är en av de omdebatterade frågorna tycker jag att det är viktigt att Dagen återger debattörernas åsikter på ett tydligt sätt, även när de inte är överens.

Imorgon har jag en lång tågresa framför mig, så då tänker jag passa på att lyssna på alla temadagens föreläsningar. Kanske återkommer jag med en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Jag var där och lyssnade på alla dessa föredrag. Är tacksam att denna dag kunde bli av jag också.

    Pekka hade en kort tanke som absolut är värd att återge här, nämligen att han kände en viss rädsla inför debatten, mest därför att den kunde dränera den kristna gemenskapen på så mycket energi som hellre borde läggas på vår uppgift att förmedla evangeliet (återgett fritt från minnet).
    Det var ändå tänkvärt.

    Jag är också tacksam för att dessa olika sätt att se på Bibeln där speciellt Gregor Andersson utmärkte sig genom just sin syn på Bibeln, ändå kunde finnas med och lyssnas in av alla utan att det blev en oangenäm atmosfär för det.
    Självklart betyder inte det att sista ordet är sagt med det. Fotot där dessa fem satt återger möjligtvis också hur man skiljer sig från varandra, där Gregor och Stefan kanske stod längst ifrån varandra.
    Hoppas bara att efterspelet blir på ett seriöst sätt utan pajkastning utan att man dock ska anamma allt som sades.

    Kommer att följa detta med stort intresse.
    Tyckte själv att det kändes väldigt tråkigt att Seth Erlandsson inte kunde vara med. Det var säkert en förlust, även om jag också uppskattade Anders Gerdmars enkelhet.

    SvaraRadera
  2. Jag för min del som var där tyckte trots vissa skillnader i synen på Bibeln att man stod varandra väldigt nära.

    SvaraRadera